دیالوگ

دیالوگ
طبقه بندی موضوعی

گاهی سرنوشت مثل طوفان شنی است که مدام تغییر جهت می‌دهد. تو سمت را تغییر می‌دهی، اما توفان دنبالت میکند. تو باز برمی‌گردی، اما طوفان با تو میزان می‌شود. این بازی مدام تکرار می‌شود، مثل رقص شومی با مرگ، پیش از سپیده دم. چرا؟ چون این طوفان چیزی نیست که دورادور بدمد. چیزی که به تو مربوط نباشد. این توفان خود توست. چیزی است در درون تو. بنابراین تنها کاری که می‌توانی بکنی تن دادن به آن است. یکراست قدم گذاشتن درون توفان، بستن چشمان و گذاشتن چیزی در گوشها که شن تویش نرود و گام به گام قدم نهادن در آن. در آن نه ماهی هست، نه خورشیدی، نه سمتی و نه مفهوم زمان. فقط ریگهای سفید ظریف که مثل استخوان پودر شده در هوا می‌چرخند. این طوفان شنی است که لازم است تصور کنی.

و واقعا باید در گیر و دار توفانِ شدیدِ رمزیِ فوق طبیعی این کار را بکنی. هر قدر رمزی و فوق طبیعی هم باشد. نباید آن را اشتباه بگیری: مثل هزاران تیغ تیز تن را می‌بُرد. خون از تن جاری می‌شود. خون تو هم می‌ریزد. خون سرخِ گرم. دستت به خون آلوده می‌شود، خون خودت و خون دیگران.

و توفان که فرو نشست، یادت نمی‌آید چی به سرت آمد و چطور زنده مانده‌ای. در حقیقت حتی مطمئن نخواهی شد که توفان واقعا به سر رسیده. اما یک چیز مشخص است. از توفان که درآمدی، دیگر همان آدمی نخواهی بود که به توفان پا نهاده بودی. معنی این توفان همین است.

Kafka on the Shore / 2002 / Haruki Murakami / کافکا در کرانه

نظرات  (۵)

  • محمد ابراهیمی
  • سرنوشت انسان ملازم انسان است و تغییر نمیکند تا اینکه انسان با دست خودش تغییر بدهد و به قول شما تغییر جهت سرنوشت به دست خودش است. انّ الله لایغیّر ما بقوم حتّی یغیّروا ما بانفسهم.
    پاسخ:
    سپاس محمد عزیز :)
    به سرنوشت و تقدیر و ... اعتقاد ندارم
    زندگی ادم ها نتیجه تلاش ها و زحماتشونه و یه درصد کمی هم شانس و احتمال
    پاسخ:
    "سرنوشت و تقدیر" مفاهیمی نیستن ک تعریف خاصی داشته باشن. هر دین و مسلکی تعاریف مشخص و متفاوتی ازش دارن. در اینجا موراکامی سرنوشت رو نه "نوشته‌ای از پیش تعیین شده برای زندگی" بلکه "رخدادهای اجتناب ناپذیری" میدونه که مسلما خارج از کنترل انسان به وقوع میپیوندن. که میتونه نوعی جرقه‌ی فکری باشه ک از درون انسان نشأت گرفته.
    مطمئنا این تعریف موراکامی از سرنوشت در تضاد با تلاش و کوشش انسان‌ها برای موفقیت نیست. بلکه اتفاقا به نوعی علت و هدف این تلاش و کوشش رو معین میکنه!

    سپاس از دیدگاهتون دوست عزیز :)
  • طاها میرویسی
  • چه قشنگ...
    پاسخ:
    :)
    "هر چه در زندگی پیش می آید حاصل زندگی های پیشین ماست.یعنی حتی در کوچکترین حوادث تصادفی در کار نیست."
    کافکا در کرانه


    پاسخ:
    ممنون :)
    می دونستید دیکاپریو   همجنس باز هست؟
    پاسخ:
    شما خیلی چیزها نمیدونین که من میدونم.

    توصیه میکنم با این حرف ها افکارتون رو به ناپاکی آلوده نکنید

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">