دیالوگ

دیالوگ
طبقه بندی موضوعی

گفته شده عشق باید بدون قیدوشرط باشد. این قانونش است. همه همین را می‌گویند. اما اگر عشق مرزی نداشته باشد، حدی نداشته باشد، قیدوشرطی نداشته باشد، چرا باید کسی تلاش کند کار درست را در یک رابطه عاشقانه انجام بدهد؟ اگر بدانم که کسی عاشقم است و دیگر هیچ چیز برایش مهم نیست، دیگر چه چالشی باقی می‌ماند؟ من قرار است نیک را با همه‌ی کاستی‌هایش دوست بدارم. و نیک هم قرار است مرا با همه ویژگی‌های شخصیتی‌ام دوست داشته باشد. اما مشخص است که هیچ‌کدام از ما این طور نیستیم. این مرا به این فکر می‌اندازد که همه در اشتباهند و عشق باید شرط‌وشروط فراوانی داشته باشد. در عشق باید دو شریک وجود داشته باشد که همیشه در بهترین حالت‌شان باشند. عشق بی‌قیدوشرط عشق بدون نظم‌وترتیب است. و همانطور که همه دیده‌اند، عشق بدون نظم‌وترتیب مصیبت است.


نمی‌دانم از این منظر اصلا انسان هستیم یا نه. ماهایی که مثل هم با تلویزیون و سینما و حالا با اینترنت بزرگ شده‌ایم. وقتی به ما خیانت می‌شود، می‌دانیم که چه باید بگوییم. وقتی عشق‌مان در ما می‌میرد، میدانیم چه باید بگوییم. همه‌ی ما مثل یک فیلم‌نامه‌ی از قبل تعیین شده در حال بازی هستیم.

زمانه‌ی سختی است برای انسان بودن. تنها یک انسان حقیقی و واقعی بودن. نه مجموعه‌ای از ویژگی‌های اخلاقی بی‌شماری که از دیگران به عاریت گرفته‌ایم.

و اگر همه‌ی ما در حال نقش بازی کردن هستیم، چیزی به نام یک همراه و همزاد وجود نخواهد داشت، چون ما یک شخصیت واحد نیستیم که تنها یک همراه در زندگی نیاز داشته باشیم.

این همان نقطه ای است که به تو می‌قبولاند هیچ چیز اهمیتی ندارد، چون من انسان واقعی نیستم و طرف مقابلم هم همینطور. باید پیش از این ها کاری انجام می‌دادم که دوباره احساس واقعی بودن داشته باشم.


«اینو بپوش اونو نپوش. این کارو انجام بده، اون کارو بذار هر وقت فرصت کردی که منظورم همین الانه انجام بده. به خاطر اثبات عشقت به من هر چیزی رو که دوست داری بذار کنار. بعدش بهم ثابت کن تو از همه بیش‌تر دوستم داری.»

این همان رقابت مزخرفی است که در میان جنس مونث در جریان است. در حالی که مردان از عضویت در باشگاه‌های کتاب و ساعاتی که می‌گذرانند لذت می‌برند، آن‌ها چیزی بیش از این دوست ندارند که به یکدیگر نشان دهند همسران‌شان چگونه حاضرند خوش‌هایشان را برای آن‌ها قربانی کنند. یک بده‌بستان در بین زوجین که در نهایت به این جمله ختم می‌شود: «چقدر تو نازی!»

خوشحالم که جزو این گروه از زنان نیستم. هیچ گاه وارد چنین ماجراهایی نمی‌شوم، به زور محبت و توجه نمی‌خواهم، اینکه نیک مجبور باشد نقش یک شوهر خوشبخت و شاد را برایم بازی کند. نقش مردی شاد و وظیفه‌شناس که هر شب آشغال‌ها رو بیرون می‌برد. مرد رویایی همه‌ی زنان، نقطه‌ی مقابل من، زنی است که آرزوی تمام مردان است. زنی گرم و بی‌خیال.

Gone Girl / 2012 / Gillian Flynn / دختر گمشده

نظرات  (۱۰)

خیلی عالی بود , من فیلمش رو واقعا دوست داشتم
پر از مفهوم های خاصی هست که قبلش هیچ کجا ندیده بودم
پاسخ:
اگه فیلمشو دوست داشتین، پس کتابشو بیشتر دوست خواهید داشت :)
عالی بود
پاسخ:
:)
کتاب خوب و پر محتوایی به نظر میرسه
فیلمش چطوره؟
دیوید فینچر کارگردان فوق العاده ایه اما همیشه در رابطه با دیدن فیلم دختر گمشده تردید داشتم و ندیدمش.
نظرتون راجع به این فیلم چیه؟
پاسخ:
دیوید فینچر رو بیشتر با تلفیقِ تعلیق و داستان‌های ناب و کاراکترهای درونگرا میشناسن. از جمله کارگردان‌هایی که حاضره سال‌ها فیلم نسازه، اما تمرکزش رو روی باارزش‌ترین و تامل‌برانگیزترین داستان ها بذاره. از سِوِن و فایت‌کلاب تا دختر گمشده، همه شاهکارهای تکرار نشدنیِ استاد فینچر هستن که بر محور انسان‌های درونگرا و منزوی میگردن. انسان‌های که خودشونو از جهالتِ اجتماعِ بشر دور کردن تا بتونن به فلسفه‌ی وجودیِ خویشتن‌شون نزدیک‌تر بشن.

بنابراین عجیب نیست که دیوید فینچر برای آخرین فیلمش سراغِ رمانِ شاهکار "فیلین گلین" بره. کتابی تروتمیز که جلوتر از نسل خود به دنبالِ گره‌گشاییِ پیوندِ عجیبِ تکنولوژی و خانواده‌ها رفته. پیوندهای زناشویی گسستنی که با وجود رسانه‌ها و اخلاقیات مدرن هر روز سست‌تر میشن. در این فیلم/کتاب وارد ذهنِ پیچیده‌ی دختری مدرن میشیم که خواسته‌هایی فراتر از زنانِ هم‌نسلِ خودش میخواد. تا جایی که یه زندگی رو در آستانه‌ی فروپاشی قرار میده.

پیشنهاد میکنم حتما این فیلم رو برای یک بار هم که شده تو زندگیتون نگاه کنین، حرفایی داره که هیچ فیلم مشابهی هرگز تکرارش نخواهد کرد. اگر تونستین کتابش رو هم بخونید، چون اونجا حرفای بیشتری برای گفتن هست.

موفق باشی :)
جالب بود...
دوست میدارم. کتابش ترجمه شده؟ مترجمش کیه؟ کدوم ناشر؟ اسمش همین دختر گمشده ست؟
پاسخ:
بله کتاب "دختر گمشده" ترجمه‌ی "آرش خیروی" از انتشارات میلکان، به تازگی به چاپ دوم رسیده
سلام. واقعا فیلمش خوب بود. ان شالله کتابش هم میره تو سبد خرید نمایشگاه کتاب! 
پاسخ:
سلام. فیلم و کتابش هر دو اثر ارزشمندی هستن :)
+ اگه بخوام تا سینمای فینچرُ با خودش مقایسه کنم+  نسبت به بقیه فیلماش اینُ متوسط دیدمُ زیاد دوستش نداشتم.
پاسخ:
البته نسبت به بقیه فیلم های فینچر موضوع خیلی متفاوت‌تری داشت، و از این جهت میشه گفت فیلم عالی بود. اما از جهت فنی و سینماتیک چیز تازه ای نداشت -باتوجه به این که از استاد فینچر انتظار خلاقیت بیشتری هست- و میشه گفت فیلم متوسط بود
توضیحات عالی بود. ممنون :)
پاسخ:
ممنون :)
وب خوبی دارین خوشحال میشم به وبم سر بزنین
پاسخ:
:)
  • موسیقی آذربایجان
  • «منون برای معرفی کتاب

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">